Prince Harry's naked pics published

Rupert Murdoch's Sun tabloid prints naked Harry pics, defying the royal family.

Britain's Prince Harry, celebrates the triumph of the Sentebale polo team, for which he played, over St. Regis in the Sentebale Royal Salute Polo Cup, on March 11, 2012 . Picture: AFP.

LONDON - Rupert Murdoch's Sun tabloid on Friday became the first British newspaper to defy the royal family by printing pictures of Prince Harry cavorting naked in Las Vegas, stoking a debate about what papers can print in the name of press freedom.

While newspapers across the globe have published the images of Queen Elizabeth's grandson naked with an unnamed woman after they appeared on a U.S. gossip website on Wednesday, the British media had decided not to do so until this point.

Instead they had agreed to comply, some more reluctantly than others, with a request from lawyers acting for the royal family to respect the privacy of the prince, who is 27 and single.

But the Sun decided to break ranks on Friday, publishing a photo over much of its front page of the naked prince covering his genitals with his hands while an unclothed woman hides behind his back in his Las Vegas hotel room.

The top-selling tabloid, part of the British arm of Murdoch's News Corp, said the grainy pictures were freely available on the Internet and the issue had become one of "the freedom of the press".

"This is about the ludicrous situation where a picture can be seen by hundreds of millions of people around the world on the Internet but can't be seen in the nation's favourite paper," said David Dinsmore, managing editor of the Sun.

Since the pictures appeared on the TMZ website, British papers and broadcasters have been grappling with the question of whether to print the photos, taken during the prince's private holiday while on leave from his job as an army helicopter pilot.

In its TV news bulletins, the BBC showed the Sun's front page with the photo blacked out, as did Sky TV's website, while the Times website pixillated Harry's picture.

Harry's office had contacted the Press Complaints Commission, the industry's self-regulatory body, to advise that printing the grainy pictures would intrude on the prince's privacy, in breach of the editors' code of practice.

Commentators said British newspapers; their reputations severely damaged by a phone-hacking scandal centred on Murdoch's News of the World tabloid and by a subsequent judicial inquiry into press ethics, had been too scared to ignore that view.

Kelvin MacKenzie, a former editor of the Sun, said Murdoch himself would have had to approve the decision to change tack.

The media tycoon, who shut the News of the World over revelations staff had illegally accessed voicemails of celebrities, politicians and crime victims, has seen his own reputation tarnished and has been ostracised by leading British politicians who once courted his favour.

"A picture like that can't have been published without Rupert Murdoch getting involved," MacKenzie told BBC TV.

"The issues are too large and too controversial and I salute Rupert for not being cowed by, effectively, the establishment."